måndag 30 november 2009

När jag blir stor...

... kommer jag att bli en marimekko-tant. Jag kommer skratta högt och gå runt i kläder som är färgglada och i olika mönster. Efter en helg i Helsingfors, strosandes runt stan och i lite butiker insåg jag det. Jag vill ha det mesta i marimekkobutiken. Porslin, tyger, väskor. Kläderna tittade jag inte så mycket på (var väl rädd att jag skulle fastna i tant-träsket redan nu). Pengar och plats i väskan var det som begränsade mig. Sen vet jag inte heller hur porslin skulle uppskatta flygresan nedpackad i en väska...

Det har inte blivit mycket skrivet senaste tiden. Det har varit fullt upp med annat och inte mycket tid till reflektion. Igår kom jag hem efter att ha varit på resande fot i 12 dagar. Både jobb och nöje. Veckan spenderades i Finland. I Ellivuori utanför Tammerfors. En kurs för nordiska baningenjörer (jo, en sån är jag!). Lektioner 8-18, bastu, middagar och aktiviteter. Fick vi en halvtimme för oss själva var det bra... Provade på rökbastu med tillhörande dopp i sjön (som tyvärr inte var isbelagd). Jag tog 3 dopp. Middag i Tammerfors TV-torn. Fantastisk mat med otroligt välanpassat vin. Kan verkligen rekommenderas om ni har vägarna förbi Tammerfors!

Vinterns stora skidresa är bokad för övrigt. Det blir att följa med pappa och gubbarna på heliski i Uzbekistan. Om inte annat så blir det en intressant resa! I slutet av januari är det dags.

Inga kommentarer: